Inlägg

10-årsjubileum för Geocaching

Nu i helgen som var anordnades ett antal event världen över för att uppmärksamma 10-årsjubileumet av geocaching. Tyvärr så var jag sjuk i helgen och kunde inte deltaga. Annars hade jag ett event (10 years! Bredäng, Stockholm, Sweden) inte långt hemifrån, det som hölls vid Sveriges första geocache (Noodle Stash) som numera bara är ett litet plåtplakat på ett träd. Men inte långt därifrån ligger ”Sweden’s First. Recreated” och till eventet väcktes också Sveriges andra geocache till liv igen GC4D – Match Stash. Sannerligen historiska geocachingmarker i Sverige.

GC4D Världens 64:e geocache, numera återupplivad.

Loggboken till GC4D

Men som sagt, tyvärr kunde jag inte deltaga på eventet och få en cool 10-års ikon. Däremot passade jag på att logga lite cacher i området under måndagen, den riktiga 10-årsdagen.

Loggade bl a Match Stash GC4D och Sweden’s First, Recreated och så hann jag med några till på min runda. Man tror inte att det ska vara så kuperad terräng som det verkligen är här. Ett evigt upp och ned över delvis branta berg och snår.

Sweden's First, Recreated! - GC3D83

Vy från en annan cache i Sätraskogen

Den 2/5-2000 stängdes störningssignalen (Selective Availability) för GPS systemet av på order av predsident Clinton. Detta innebar att GPS noggrannheten för civila GPS-system ökade markant.  Den 3/5 lade Dave Ulmer ut världens första geocache och postade koordinaterna på sci.geo.satellite-nav. Finns även video på det hela här

And I would walk 500 miles…

Lördagens geocachingpromenad i överblicksläge med tracking över min sträcka. Första sträckan är på 4,95 km från Strömsborg till Nybrokajen via bl a Armémuseét och Djurgårdsbron och sedan var jag tvungen att bryta mätningen och starta om från början. Klicka på den gråa ytan på högersidan på bilden för att se mer detaljer.

Andra sträckan blev en fortsatt promenad på 3,63 km från Nybrokajen till Södra Station via lite loggande av cacher efter vägen. Klicka på den gråa ytan på högersidan på bilden för att se mer detaljer. Totalt blev det en promenad på ca 8,6 km och sju cacher loggade.

Geocaching på liv och död

Tog en runda med geocaching uppe i Stockholm. Det var någon enstaka plusgrad och tät dimma. Till en början hade jag lite problem med att få kontakt med satelliterna men efter lite tålmodigt (läs omstart av program, gps, övervägande att vända och åka hem) väntande så löste även det sig.

Det stora hotet mot ens liv denna dag (okej då lite överdrivet) var främst de stora mängder is och snö som faller ned från taken. Överallt var det avspärrat och de isbitar man såg på trottoaren hade man inte velat få i huvudet, då hade det varit godnatt med en gång.

Rasrisk

Nästa hot var inte lika akut livshotande men ändock uppenbart obehagligt och det var de enorma vattenpölarna som fanns ute i gatorna och ofta vid korsningar med övergångsställen. Det gällde att passa sig för att inte bli helt överröst av snöblaskvatten.

Nästan nedstänkt

Nu gick hela cachingrundan helt smärtfritt, ja eller nästan i alla fall. Vid cachen Rumpare Malin drattade jag på rumpan. Nä det gjorde jag inte, men jag halkade och ville ju inte släppa gps och cachen så jag landade på knä och armbåge. GPS och cache klarade sig fint. Jag blev lite öm.

Strömsborg

Strömsborgsloggen i dimma

Jag hade en väldigt trevlig dag med en rejäl långpromenad. Jag började vid GCVBE6 – Strömsborg och hittade den utan några större problem, fortsatte till Rosenbad och GCKV2D – Urban Squirrel. Därefter blev det en tur upp till GCHX80 -The Guns of Army museum / Armémuseet  och sedan GC1NWVC – Djurgårdsbron.

Armémuseum

Böljan den blå

Därefter blev det en lång transportsträcka tillbaka till Söder och utmärkta GC1M63P – Needs Maintenance i slussen. Nu började benen och tiden ta slut så jag bestämde mig för ett par till i området och det fick bli GC1VP6Z – TMW S2 – Mellqvist kaffebar och sist men inte minst GC1NBA8 – Rumpare Malin där jag även passade på att slå en liten vurpa.

Slussen needs maintenance

Ibland har man flyt, ibland inte…

GC3186 - Sött

GC3186 - Sött

Lördagen förra veckan (16 januari) fick jag möjlighet till några timmars geocaching och jag bestämde mig för att geocacha i Stockholm, dels för att det finns en hel del där som är ”snösäkra” och det finns också ett antal som jag inte loggat ännu. Jag koncentrerade mig geografiskt på Södermalm, men första cachen blev GC3186 – Sött i Gamla Stan, en cache från 2002 som hittades utan några problem, snabbloggad. Anledningen till detta var att jag gick bet på första cachen jag letade efter och andra cachen var det mugglare precis där cachen var så jag kunde inte plocka fram den. Jag fick helt enkelt gå en runda.

När jag kom fram till GC1VP79 – TMW – S3 The Synagogue var nu kusten klar och jag kunde plocka fram cachen och logga den. Precis när jag skrivit klart dök de upp två personer som tittade lite misstänksamt och jag konstaterade ganska snabbt att det var geocachare och var ute efter den lilla burken jag hade i handen. Det visade sig var geocacharna mijaou och priffe. Alltid roligt att träffa på likasinnade när man geocachar. Vi slog följe några burkar till i Millenniumserien, GC1VPMV – TMW – S4 The Millennium Office och GC1VPMX TMW – S5 Fiskargatan 9 och hade n trelig liten pratstund. Sedan skiljdes våra vägar och jag begav mig mot Medborgarplatsen och cachen GC1N9M0 – Tjärgubbens cache. Den hittades efter lite letande GPS’n ville inte riktigt bestämma sig så till slut började jag gå mer känsla och då hittades den.

Så långt så bra, jag hade ju börjat med en som jag inte hittade. Nu begav jag mig iväg för att försöka logga GC1VP6N TMW -S1 Bellmansgatan 1. Där gick jag bet, trots finfina tips från priffe och mijaou som precis hade varit där. Men minnet är kort och den har ju ända difficulty 3 och terrain 2, så den är nog rätt smart gömd. Nästa cache där jag också gick bet på var GC1FP7V Spela kula. Jag letade först där GPS’en nollar och det är precis i huskanten vid gatan, men efter lite konsulterande i gamla loggar förstod jag att den ligger på andra sidan gatan. Letade en bra stund där också, men det var fullt med barn och vuxna i lekparken alldeles brevid och jag ville inte krypa runt och bete mig allt för misstänksamt så jag gav upp. Inte långt från denna cache ligger Vitabergsparken och cachen GC1BE7G Vallhunden. Här var det också gott om mugglare. Det var pulkaåkare i backen alldeles brevid och hundägare och annat löst folk så jag spenderade ca 10 minuter i och under trappen utan att hitta cachen. Nu började det bli dags att börja dra sig hemåt så jag planerade in två cacher på vägen mot stationen. Första blev GC1PPN0 äckligt som hittades utan problem. Jag gjorde sedan ett försök på GC20JEB Bjurholm, men här nollade GPS lite konstigt och började fara lite hit och dit. Tittade på sattelitbild och med hintens hjälp börja gissa mig fram till var cachen kunde vara, men det var många fönster runt hela gården och det kändes som om man var rejält uttittad eftersom det knappt var några andra ute. Jag gav upp ganska snabbt och begav mig hemåt. Kunde konstatera att jag loggat 6 cacher och bommat 6 st. En av de jag missade har jag inte nämnt ännu och det var Vuxna män gör saker tillsammans, som tyvärr har blivit arkiverad och finns inte kvar alls, så det var inte ens lönt att göra ett försök egentligen.

Loggen vid GC1VP79 - TMW - S3 The Synagogue

Loggen vid GC1VP79 - TMW - S3 The Synagogue

En trevlig dag på söder blev det i alla fall. Hade väl hoppats på lite fler finds och inte behövt ge upp på så pass många, men det är ju så det är. Ibland har man ett otroligt flyt och hittar det mesta utan problem och ibland så kör man fast och då kan det gå lika illa på nästa cache man försöker sig på.